Sunday, May 22, 2011

Perjalanan kita

Study nombor satu, Islam dan dakwah tidak pernah jadi No. 2.
Kedua-duanya harus bergerak seiring!


Minggu ini banyak diuji dengan kekurangan masa. Selalu rasa diri tak cukup masa. Sedangkan 24 jam yang Allah bagi sama setiap detik dan saat untuk setiap orang. Tiada siapa pun yang pernah dirugikan. Cuma, kemana 24 jam dalam setiap hari kita itu dihabiskan?

Muhasabah diri, bila kita sudah menjejakkan kaki ke dalam dunia tarbiyah ini, banyak perkara yang perlu dikorbankan. Termasuklah pengorbanan masa sendiri. Masa itu kan milik Allah, kenapa rasa kedekut untuk duduk beriman sejenak, memikirkan kondisi iman dan terus membantu agamaNya?

“Berinfaqlah wahai anak Adam, niscaya engkau akan diberi balasan/gantinya.” 
(HR.Bukhari dan Muslim)

“Dan Apa saja yang kamu infaqkan, niscaya Dia (Allah) akan menggantinya.”
(QS. Saba’: 39)

Ya, masa kita sebagai orang yang dalam tarbiyah memang berbeza dengan orang-orang biasa. Di saat hujung minggu mereka boleh duduk bersenang-lenang, boleh duduk mengulang kaji pelajaran, boleh keluar berjalan-jalan, dan masa kita pula? Terus sibuk dengan meghadirkan diri ke pengisian dan program-program.  

Kepenatan kita dalam seharian takkan pernah sama dengan kepenatan mereka. Namun, diri harus benar-benar yakin dan percaya jika Allah adalah matlamat sebenar, teruskanlah langkah. Mohon padaNya dengan penuh harap untuk dibekalkan kekuatan di sepanjang perjalanan.


Sesungguhnya perjalanan dai’e itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu, orang lalai akan hairan melihat dai’e menyengsarakan diri dalam kelelahan dan bertanya, “Sampai bilakah kau akan melelahkan diri? Dijawab dengan pasti oleh dai’e tersebut, “Sesungguhnya aku mengharapkan pengistirehatan (syurga).”
- Al-Fawaid Ibnu Qayyim -

Moga Allah mengurniakan keberkatan waktu buat kita bersama... Insya’Allah.

No comments: