Monday, July 25, 2011

Kita punya tujuan yang sama.


“ Usrah kau ‘under’ apa? ”

“ Usrah aku dengan _______So far aku rasa selesa la..”

“Usrah dyorank tak best la! Baek ikut yang nie lagi best!’’

………………………….…PENING……………………………………

Mungkin diri ini bukan orang yang layak untuk berbicara tentang isu ini. Tapi sekadar luahan hati yang sungguh ingin mengingatkan diri sendiri dan mereka  yang juga dalam kekeliruan. Kekeliruan?

Alhamdulillah, Allah tidak menguji saya dengan dilema memilih ‘persatuan’ ini. Mungkin kerana diri sendiri punya sifat yang malas mengambil tahu dan memikirkan masalah-masalah yang dirasakan akan memberatkan kepala sendiri. Malas berfikir perkara yang rasanya tak punya kaitan dengan hidup.  Tapi Allah mentarbiyah dengan memberikan sahabat sekeliling yang sedang bertarung dengan dilema. Dilema memilih ‘persatuan’. Dilema ingin berbai’ah dengan siapa. Dilema ingin menjaga hati orang lain. Dilema, Dilema, dan Dilema.

Memang setiap dari kita yang ditarbiyah punya hak dan pilihan sendiri untuk memilih jalan mereka. Punya hak untuk menetapkan dengan siapa mereka akan bersama meneruskan tugas dakwah ini. Tapi walau berbezanya kita, di akhirnya kita punya satu matlamat yang sama. Biar cara kita berbeza, kita tetap ingin menegakkan kalimah Allah., kita tetap ingin membina ustaziatul alam di akhirnya nanti.

“ Akak tau awak tak suka berfikir masalah-masalah ni. Tapi awak kena sedar, masalah mereka masalah kita jugak. Satu hari nanti awak tetap kena berfikir dan memilih…’’

Hanya quote yang diutarakan oleh seorang akhwat yang insya’Allah mengenali diri ini. Dan saya sendiri sedar keperluan untuk mengenal setiap ‘persatuan’ yang wujud, mendalami cara mereka bekerja kerana itu hak mereka untuk orang dikenali terlebih dahulu sebelum orang membuat pilihan.

Tapi isunya sekarang, dakwah kita bukan lagi dakwah secara sirriyah (sembunyi), tapi dakwah secara jahriyah (terbuka). Orang sudah mula mengenali siapa kita sebelum mengenal tarbiyah? Orang sudah mula berfikir ingin masuk ‘persatuan’ yang mana. Sedangkan pemilihan itu seharusnya tidak didahulukan sebelum tarbiyah diri. Kefahaman Ad Deen itu harus diutamakan dan didahulukan. supaya kita sama-sama sedar dan jelas untuk apa dia perlu berbaiah, untuk apa dia perlu bergerak dengan ‘persatuan’ untuk apa dan untuk apa? Sekiranya semuanya tidak jelas, mereka tidak layak untuk memilih.

Sedang diri sendiri masih merangkak dalam tarbiyah, bagaimana ingin memikirkan tentang isu yang besar yakni memilih ‘persatuan’.  Bagaimana ingin berfikir untuk bekerja sedang kefahamn itu masih tidak sampai. Jangan kerana terlampau sibuk melayan dilemma, tarbiyah sendiri semakin kebelakang. Jangan kerana terlampau risau menjaga hati orang lain, diri sendiri yang semakin kering.

Entri ini sungguh sekadar peringatan untuk diri sekiranya satu hari nanti ada yang ‘menyunting’ untuk bersama ‘mereka’ saya sudah jelas dan faham sebelum bertindak membuat keputusan. Insya’Allah. Moga Allah kuatkan hati ini, memandu hati ini…


Pesan buat adik,
Kutiplah sebanyak-banyak ilmu dan kefahaman dari mereka. Seberapa banyak liqa’ yang disertai biar kesemuanya digunakan sepenuhnya. Jangan pernah berasa gundah kerana percayalah Allah yang menyusunnya begitu. Supaya kita dapat belajar dan belajar dari ramai orang. Supaya kita dapat faham dan faham islam itu dengan lebih mendalam. Walau apa yang terjadi jangan pernah mengabaikan tarbiyah diri untuk terus kehadapan. Insya’Allah.

Pesan buat sahabat,
Walau apa yang terjadi kita tetap bersahabat, kita tetap berukhwah kerana Allah. Jangan kerana kita tak sehaluan ukhwah kita semakin pudar, semakin tinggal kenangan. Biar berbeza cara kita, tapi tujuan kita tetap sama. Walau secara jujur hati ini masih berat untuk menerima. Namun, segalanya telah tertulis untuk kita. Terus kuat wahai sahabat…

Moga Allah tetap menyatukan hati-hati kita bersama.


“... dan (Allah سبحانه و تعالى ) Dia-lah Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
(QS Al-Anfaal,63)

No comments: