Monday, March 7, 2011

Kisah Luqman Al-Hakim.

Kisah Luqman Al Hakim dengan percakapan manusia.

Suatu hari Luqman Hakim telah memasuki sebuah pasar dengan menaiki seekor baghal, manakala anaknya pula mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, sesetengah orang yang berdiri di pinggir jalan pun berkata :

“Lihat orang tua itu yang tidak bertimbang rasa. Dia sedapsedap duduk menaiki baghalnya sedangkan anaknya pula dibiarkan berjalan kaki."

Setelah mendengarkan kata-kata yang kurang sedap dari orang ramai maka Luqman pun turun dari baghalnya itu lalu diletakkan anaknya di atas baghal itu dan kembali berjalan.

Melihat yang demikian, maka sesetengah orang di pasar itu berkata pula :

"Sungguh biadab budak itu. Orang tuanya dibiarkan berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki baghal itu."

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang baghal itu bersama-sama dengan anaknya.

Kemudian sesetengah orang ramai pula berkata lagi :

"Lihat dua orang itu menunggang seekor baghal, alangkah siksanya baghal itu membawa beban yang berganda."

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari baghal itu dan menyambungkan perjalanannya, kemudian terdengar lagi suara orang berkata :

"Ada baghal tetapi tuannya berjalan kaki. Alangkah bodohnya!"

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya :

"Sesungguhnya seseorang itu tidak terlepas dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tidak mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu."

Moral of the story.

Bukan mudah untuk kita memuaskan hati manusia. Betul, setiap yang kita lakukan pasti ada kekurangan kerana kita cuma hambaNya yang sangat lemah. Tiada siapa yang sempurna. Namun, harus sentiasa diingat, REDHA Allah itu bukan ditentukan oleh manusia. Bukan ditentukan oleh mereka-mereka yang sentiasa tidak berpuas hati dengan tingkah laku kita. Pandangan siapa yang harus diutamakan sebenarnya. Adakah setiap amal kita demi memuaskan hati manusia, atau demi menggapai keredhaanNya? Sekiranya hak Allah itu kita utamakan, sekiranya hubungan dengan Allah itu kita peliharakan, insya'Allah hubungan sesama manusia itu sekaligus akan bertambah baik.


Jadi setiap amal yang dilakukan harus berdasarkan pandangan Dia yang lebih berhak, setiap keputusan yang dibuat harus berdasarkan neraca Dia yang lebih adil. Moga ia dapat menjadi peringatan buat kita bersama. Insya'Allah~

No comments: