Sunday, February 13, 2011

:: V.A.L.E.N.T.I.N.E ::

Benarkah ia hanya kasih sayang belaka ?

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah Al-An’am : 116)

1. PRINSIP / DASAR

Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan 'supercalis' bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk Agama Nasrani (kristian), maka berubah menjadi 'acara keagamaan' yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.

2. SUMBER

Valentine sudah sangat jelas bukan bersumber dari Islam, melainkan bersumber dari rekaan fikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja.

Firman Allah swt : “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah : “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”. ( Surah Al Baqarah ayat 120 ) "

Sebagai seorang muslim yang mengaku bahawa ‘ Sesungguhnya tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah’ seharusnya sedar akan analogi-analogi barat yang cuba membawa pemikiran-pemikiran barat untuk diserap ke dalam jiwa orang muslim. Matlamat mereka hanya satu, ingin memisahkan KITA dari cara hidup islam kita yang sebenar.

Seharusya harus ada rasa izzah (bangga) sebagai seorang yang bergelar mulim dan tidak menjadi seperti orang yang tidak mempunyai pegangan dan ikutan. Insya’Allah, semoga Allah terus memnadu hati dan jiwa kita untuk terus tetap di jalanNya. SAY NO TO VALENTINE! Wallahu’alam~


SOURCE : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/valentineday.htm

No comments: