Thursday, June 30, 2011

Hamasah.


Dalam dunia dakwah dan tarbiyah, one thing yang menyebabkan kita ‘keep on going’ untuk terus menerus bekerja ialah HAMASAH YANG MANTAP.

Hamasah adalah satu semangat yang boleh menuntun kita untuk terus tegar berdiri dan terus berlari di jalan ini. Hamasah yang tinggi boleh memastikan kita untuk terus teguh dan tetap pendirian untuk tidak berganjak walau sedikit dari pegangan kita dan terus menerus bersemangat memperjuangkan agamaNya. 

Hamasah itu sesungguhnya harus dilandasi dengan iman yang mendalam juga dihadirkan dengan kefahaman yang jelas dan nyata. Kefahaman tentang matlamat kita sebagai hambaNya yakni sebagai abid dan khalifah. Sekiranya matlamat itu tidak jelas, sungguh hamasah itu langsung tidak akan memberi apa-apa manfaat sebaliknya menyebabkan kita mudah futur yang akhirnya tersungkur di perjalanan. 


Sebab apa? Sebab bila matlamat itu jelas ia akan memandu setiap pergerakan kita dalam bekerja. Bekerja untuk mendapat redhaNya, untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang mukmin. Bukan bekerja untuk mendapatkan populariti, bukan untuk dikenali, bukan juga untuk dipuji-puji.

Islam itu bergerak.

Tak guna kalau kita semangat-semangat menyatakan islam itu akan menang, kitalah pejuang agama Allah, kitalah mujahid muda tapi tidak berusaha untuk melakukan sesuatu. Masih duduk berada di takuk lama melihat masyarakat sekeliling. Menanggung kesedihan memikirkan masalah umat, keadaan sekeliling kita. Hanya dengan melihat? Huh...


Adakah kita mengharapkan mereka untuk faham perasaan kita? Adakah kita menyangka dengan hanya berfikir dan bersedih mereka akan terus berubah? 
Bangun! Bangun! Bangun! Ini dunia realiti, islam itu takkan sampai kalau kita tak menggerakkannya.

Orang yang hidup untuk dirinya sendiri akan hidup seperti orang yang kerdil dan mati sebagai seorang yang kerdil. Tetapi orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagi orang yang 'besar' dan mati sebagai orang yang besar juga
:: Syed Qutb ::

Perjuangan mereka.

Menyingkap kembali sejarah perjuangan para rasul, adakah mereka hanya duduk berdiam di rumah-rumah mereka sambil menadah tangan berdoa supaya Allah memberi petunjuk dan hidayah buat kaum-kaum mereka? Tidak dan sekali kali tidak! Mereka berusaha untuk mendekati kaum-kaum mereka, menyeru dan menyampaikan islam kepada kaum-kaum mereka.

Lihat perjuangan dakwah Nabi Nuh. Berdakwah tanpa henti selama 950 tahun, walaupun kaumnya tetap menolak. Bukan setakat kaum, malah ahli keluarganya juga. Namun, semnagat jihad dan dakwah itu tidak pernah luntur. Kerana apa? Kerana mereka punya hamasah yang tinggi, punya matlamat yang sangat jelas. Mengajak orang untuk mengenal islam, mengenal siapa pencipta hanya untuk mendapatkan redhaNya, hanya untuk menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemberi peringatan.

"Maka seruanku itu tidak memberikan mereka (sesuatu faedah pun) selain daripada menambahi mereka melarikan diri (dari kebenaran). Dan sesungguhnya aku, tiap-tiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, - mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong takbur dengan melampau.”
( Surah Nuh,71:6-7)

TAPI KITA? Baru orang menyindir sedikit dah rasa give up. Dah rasa lemah. Takut nak berubah sebab takutkan dengan kata-kata orang. Apakah? Macam mana kita nak sampaikan islam pada orang lain, nak mereka merasai kemanisan iman, kalau diri sendri yang tak merasainya dahulu. Pahitnya mujahadah untuk berubah itulah yang akan memberikan kemanisan iman buat kita. Semakin tinggi mujahadah kita, semakin banyak ujian yang kita lalui, semakin dekat kita dengan pencipta, semakin manis keimanan yang kita rasa.

Perkongsian hamasah dari insan yang kerdil.

Hamasah saya yang membuatkan diri ini bersemangat untuk bergerak dan bersedia untuk berubah ialah dengan kehadirannya sahabat-sahabat akhwat seperjuangan. Melihat orang lain membuat kerja untuk islam menyebabkan diri sendri rasa tertampar.

Apa sumbangan kau untuk deen ini? Takkan hanya ingin menjadi pemerhati tanpa berusaha menyumbang walau sedikit? Benar, islam itu memang akan menang. Tapi siapa yang akan menjadi batu-batu yang membangunkanya?

Anugerah Allah yang sangat besar, menganugerahkan mereka di sisi. Alhamdulillah, rasa syukur yang tak terhingga di saat Allah mempertemukan diri dengan mereka.

Buat semua yang sedang bekerja dan berjuang di jalan ini, kita tidak pernah keseorangan, kita ada mereka, kita punya ramai orang yang sedang bekerja di saat ini, dan yang paling utama kita ada Allah, sumber segala kekuatan di saat langkah mula melayu.

Kata-kata ini sungguh bukan di tujukan untuk saya tapi untuk semua yang sedang bekerja di jalan ini. Moga perkongsian kata-kata semangat ini dapat menjadi hamasah buat kita bersama untuk terus melangkah dan untuk terus bermujahadah! Insya’Allah. ^_^

Buat sahabat seperjuangan,
Jalan ini mungkin tidak mudah, tapi itu semua hanya keperitan yang sementara. Kerana syurga Allah yang kekal itu yang kita kejar. Moga kita dipertemukan denganNya bersama.

Allah takdirkan kita untuk berada di jalan ini. Allah tahu kita mampu dan Dia nak hadiahkan sesuatu yang paling best di sana nanti. Bersabarlah, kerana janji Allah itu pasti.

Teruskan perjuanganmu. Andai ada badai yang menimpamu, ingatlah Allah sentiasa bersama kita. Uhibbuki fillah.

Moga setiap langkah yang di ambil menjadi mujahadah untuk terus di jalan ini. Ikhlaskan hati dalam berjuang. Sayangilah perjuangan ini, supaya nanti ia dapat menjadi alasan untuk berhujah di hadapan Allah.

Semoga terus semangat, terus kuat. Jangan pernah give up sebab Allah kan ada. J

Kuatkan hubungan dengan Allah bila terasa lemah ye dik!

Kita bekerja kerana siapa? May Allah bless us. Jangan pernah jemu mencari cintaNya.

Yakinlah, bahawa jika apa yang kita lakukan untuk menolong agama Allah, nescaya Allah akan bantu kita. Jangan pernah putus asa dengan ujian-ujianNya, itu tanda Allah sayangkan awak. Kejarlah akhirat, nescaya dunia akan mengejarmu. You can do it dear!

Nothing is easy but no worries, Allah is always with you. Fighting!

Jomm weyh! Kita besama! JATUH? Xpe.. MENANGIS? Biasalah tu. Yang penting, BANGUN!!! ^^

Doaku buatmu, mawar deen berona merah muda penyejuk mata, moga Allah memudahkan jalanmu, menetapkan hatimu, menerbitkan rasa indah tawakkal dalam hatimu.

Awak kena kuat. Awak kena terus melangkah ke hadapan! Tak kira apa pandangan orang sekeliling awak kena kuat jugak dan terus kehadapan. Harus yakin dan percaya dengan janji-janji Allah. Memang jalan ini tak pernah mudah, tapi kerana syurga itu mahal dan tinggi nilaiannya, jangan pernah ragu. Minta Allah pandu hati awak setiap detik ke jalan yang di redhaiNya. Yakin dengan janji-janjiNya.

Jazakumullah khair buat semua akhwat yang mengenali dan dikenali. Moga ukhwah antara kita akan berkekalan. Moga kita sama-sama saling menguatkan, saling mengingatkan. Uhibbukum fillah. InsyaAllah..


“ Wahai tuhan kami, titipkanlah hamasah yang teguh dalam diri kami, kuatkan kami di saat langkah kami semakin lemah. Tetapkan iman kami untuk terus berada di jalanMu, teguhkan hati-hati kami untuk terus membantu agamaMu Ya Rabb.”